Btw bij diensten naar Caribisch Nederland
Thread poster: Olga El-Hagoug
Olga El-Hagoug
Olga El-Hagoug  Identity Verified
Netherlands
Local time: 14:02
Member (2015)
Dutch to English
+ ...
May 4, 2016

Beste mensen,

Ik heb een opdracht uitgevoerd voor een bedrijf in Caribisch Nederland. De mevrouw aan wie ik mijn factuur moest sturen zei dat ik geen btw op mijn factuur mocht vermelden.
Dat leek me vreemd en ik heb contact opgenomen met onze Belastingdienst. De mevrouw van de BD zei dat ik helemaal geen btw moest vermelden en de factuur in mijn administratie niet opnemen. Dat lijkt me sterk. Ik wil natuurlijk geen verzuimboete en ik ga toch de factuur in mijn administratie op
... See more
Beste mensen,

Ik heb een opdracht uitgevoerd voor een bedrijf in Caribisch Nederland. De mevrouw aan wie ik mijn factuur moest sturen zei dat ik geen btw op mijn factuur mocht vermelden.
Dat leek me vreemd en ik heb contact opgenomen met onze Belastingdienst. De mevrouw van de BD zei dat ik helemaal geen btw moest vermelden en de factuur in mijn administratie niet opnemen. Dat lijkt me sterk. Ik wil natuurlijk geen verzuimboete en ik ga toch de factuur in mijn administratie opnemen.
Maar hoe zit het dan met de btw? Dit is toch Nederland, maar ze vallen niet binnen de Nederlandse btw-gebied.
Ik heb geprobeerd info op de website van B/CN te vinden, maar daar staat niets over btw.
Wie heeft ervaring daarmee?
Alvast bedankt!
Collapse


 
Jan Willem van Dormolen (X)
Jan Willem van Dormolen (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 14:02
English to Dutch
+ ...
Hangt ervanaf... May 4, 2016

Natuurlijk moet je elke factuur in je administratie opnemen. Een maand of wat geleden deed de Consumentbond onderzoek naar de kwaliteit van de adviezen van de Belastingtelefoon. Het bleek dat in een derde (!) van de gevallen het advies onjuist was.

Maar of je btw moet rekenen, hangt af of je naar een Nederlands bedrijf levert. Bonaire, Saba en St. Eustatius zijn gemeenten van Nederland - het lijkt me dat je dan ook btw zult moeten rekenen, al weet ik dat niet 100% zeker. Curaçao, A
... See more
Natuurlijk moet je elke factuur in je administratie opnemen. Een maand of wat geleden deed de Consumentbond onderzoek naar de kwaliteit van de adviezen van de Belastingtelefoon. Het bleek dat in een derde (!) van de gevallen het advies onjuist was.

Maar of je btw moet rekenen, hangt af of je naar een Nederlands bedrijf levert. Bonaire, Saba en St. Eustatius zijn gemeenten van Nederland - het lijkt me dat je dan ook btw zult moeten rekenen, al weet ik dat niet 100% zeker. Curaçao, Aruba en St. Maarten zijn onafhankelijke landen binnen het koninkrijk - het lijkt me dat je dan geen btw zou moeten rekenen, al weet ik dat ook nu weer niet 100% zeker.

De enige manier om zekerheid te krijgen, is om schriftelijk een beslissing te vragen aan de Belastingdienst. Hoe dat moet, kun je op de site van de Belastingdienst vinden. Het duurt wel even, maar dan heb je een bindend besluit waar de BD ook later niet op terug kan komen.
Collapse


 
Matthijs Frankena
Matthijs Frankena  Identity Verified
Netherlands
Local time: 14:02
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
Nederlandse Antillen volgens BD géén EU-gebied May 4, 2016

Met enig zoeken en doorklikken vind ik op de site van de BD de volgende pagina:

See more
Met enig zoeken en doorklikken vind ik op de site van de BD de volgende pagina:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/eu-landen_en_-gebieden/eu_landen_met_niet_eu_gebieden

(gevonden vanuit de pagina http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/#)

Hier staat heel duidelijk wat de BD ervan vindt: "Deze gebieden worden voor de btw behandeld als niet-EU-landen (zogenoemde derde-landen)." Dat is dan blijkbaar ongeacht of het een "Nederlands" bedrijf betreft of niet.

Volgens mij moet dit afdoende zijn. Succes ermee!

ETA: Voor de duidelijkheid: als je de stappen volgt op de tweede pagina waarnaar ik link, kom je volgens mij uit op het volgende:

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.
Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.
U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.


[Edited at 2016-05-04 09:00 GMT]
Collapse


Kitty Brussaard
 
Olga El-Hagoug
Olga El-Hagoug  Identity Verified
Netherlands
Local time: 14:02
Member (2015)
Dutch to English
+ ...
TOPIC STARTER
Hartelijk bedank! May 4, 2016

Bedankt, Jan Willem en Matthijs! Alles is nu duidelijk.

 
Rekenwonder
Rekenwonder
Netherlands
Maar neem dan wel contact op met de belastingdienst van dat andere land Aug 22, 2017

Als je in Nederland je bedrijf hebt en je levert diensten aan bedrijven in het buitenland (EU) dan kun je een IC-levering doen. D.w.z. dat je het btw-nummer van het desbetreffende bedrijf op je factuur moet vermelden. Je hoeft dan geen btw in rekening te brengen. Lever je aan een particulier in het buitenland of aan een bedrijf zonder btw-nummer (EU) dan moet je de Nederlandse btw in rekening brengen.



[Bijgewerkt op 2017-08-23 21:29 GMT]


 
webgrond
webgrond
Netherlands
Local time: 14:02
Wat als het een school betreft?? een universiteit? Dec 17, 2018

Jan Willem van Dormolen wrote:

Natuurlijk moet je elke factuur in je administratie opnemen. Een maand of wat geleden deed de Consumentbond onderzoek naar de kwaliteit van de adviezen van de Belastingtelefoon. Het bleek dat in een derde (!) van de gevallen het advies onjuist was.

Maar of je btw moet rekenen, hangt af of je naar een Nederlands bedrijf levert. Bonaire, Saba en St. Eustatius zijn gemeenten van Nederland - het lijkt me dat je dan ook btw zult moeten rekenen, al weet ik dat niet 100% zeker. Curaçao, Aruba en St. Maarten zijn onafhankelijke landen binnen het koninkrijk - het lijkt me dat je dan geen btw zou moeten rekenen, al weet ik dat ook nu weer niet 100% zeker.

De enige manier om zekerheid te krijgen, is om schriftelijk een beslissing te vragen aan de Belastingdienst. Hoe dat moet, kun je op de site van de Belastingdienst vinden. Het duurt wel even, maar dan heb je een bindend besluit waar de BD ook later niet op terug kan komen.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Btw bij diensten naar Caribisch Nederland






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »